Då var det dags igen

För en ny omgång av ponnyakuten. Jag brukade följa det i början, men numera är det mest att jag tittar på ett avsnitt då och då. Jag tycker att ponnyakuten är en lysande idé av svt, men tyvärr genomför de den på ett inte alls lika lysande vis.

Konceptet att unga ryttare får hjälp med sina ponnyhästar under ett ridläger på sommaren är ett klockrent koncept! Verkligen! Här kan de som är på lägret få hjälp, och tv-tittarna kan få lära sig mer om hästar, deras beteende och hur en kan tänka i sin hantering och träning av dem. Barn och andra hästintresserade kan få lära sig om sunda förhållningssätt till hästar, om att de är egna varelser med andra preferenser än vi och lite om hur de fungerar. Men nej.

Svt framställer det som att barnen är små änglar som vet precis hur man ska göra, men tyvärr har de fått monsterponnys som beter sig galet. Experterna finns där för att tukta ponnyerna (vilket vi fått se alltför många gånger) föra att barnen sen ska kunna åka omkring på dem tryggt och säkert. Ignoransen som visas gör mig galen. Hur kan de använda så mycket våld och bestraffningar mot djur i tv? Hur kan de helt utelämna att det handlar om barn (och föräldrar) som inte förstår hur hästar fungerar och alltså behöver lära sig om det (och empati) och helt vanliga hästar? Ytterst få av de ekipagen jag sett har fått relevant och trevlig hjälp faktiskt.

Mitt tips till svt är att byta namn på programmet till ryttarakuten, dubbla programtiden och låt programmet spegla den verkliga sanningen; folk i hästsverige måste börja utbilda sig själva! Hästarna är hästar och det kommer de alltid att vara, om vi vill rida och träna dem får vi lära oss hur de fungerar och börja kommunicera på deras villkor.

1 kommentar:

  1. Hej Lisa! Du kommenterade mitt inlägg om att bo i stallet för ett tag sedan men jag vet inte om du såg mitt svar..? :) Jag vill veta mer om när du bodde i stallet om du är villig att dela med dig! :D Har du någon kategori där det finns bilder eller liknande från den tiden? Var det isolerat?
    MVH

    SvaraRadera