Evighetssyssla

Hej och hå. Fylla och släpa hönät. Fast att vi har ganska många sådana så tycker jag hela tiden att jag går och fyller och släpar dem hit och dit. Ganska mycket mer jobb än jag har haft de senaste vintrarna med bara fodring, trots att gullehästarna har fri tillgång på mat. Både förra året och året innan fodrade vi direkt ur storbalar och hade en traktor att köra in dem. Nu har vi ju inte det, så följden blir att handfodra.

Men egentligen är det bättre att ha det såhär, både för hästarna, ekonomin och marken så det är värt allt släpande. Jag kanske kan skaffa ännu fler nät och en större skottkärra om jag tröttnar. Men hästarna äter långsammare än de skulle göra annars och får då längre tuggtid utan att äta ihjäl sig och det blir mindre spill vilket gynnar både marken i hagen och min ekonomi. Dessutom blir inte marken lika sliten där jag fodrar eftersom det blir en mindre mängd foder på fler ställen och jag kan enkelt flytta näten och alltså matplatsen oftare än en gång i veckan. Dessutom kan jag flytta in näten i lä efter vilket håll det blåser från och hänga dem i solen om det är fint väder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar