Hästvärlden är inte en magisk värld separerad från övriga världen

Jag upplever ofta att folk tycker och tror att det är helt annorlunda att träna hästar i jämförelse med andra djur. Dessutom upplever jag ofta att dessa människor tycker att det är svårare att träna hästar. Liksom magiskt på något vis och att man för att lyckas måste kunna vissa magiska koder som vandrat vidare i generationer mellan olika mästare. Jag tycker att det är lite konstigt.
Missförstå mig rätt, självklart måste en kunna mycket om just hästars beteende för att träna dem, det räcker inte med kunskap om tex hundar, men jag anser att en helt klart har nytta och utbyte av träning av andra djurslag också! Och även av kommunikation med andra människor.

Det som medföljer de här idéerna om träning är idéer om att andra moraliska sanningar gäller för hästar. En slags idé om att en behöver respektera olika djurarters egna känslor, åsikter och värderingar olika mycket. Där tycker jag att en börjar röra sig mot tveksamma åsikter. Varför ska en hästs bestämmanderätt över sin egen kropp skilja sig ifrån tex en hunds eller en kanins?

Själv tycker jag att jag har mycket utbyte av att umgås även med andra djur. Det hjälper mig att vara nyskapande i min hästhantering, att använda mer fantasi och att utmana mina värderingar.

Jag ser det som att jag huvudsakligen behöver två delar för att bli en bra hästmänniska, den ena består av kunskap om hästen, dess beteende och hur den fungerar både psykiskt och fysiskt. Den andra delen består i att vara en kommunikativ och öppen individ. Öppen för nya intryck och öppen för samtal. Dessutom ingår förmågan att vara närvarande i stunden och att ha ett visst lugn. Denna andra del anser jag mig ha användning för i all kontakt med andra individer, oavsett om jag pratar med en häst, en kanin eller en människa så uppskattar den andre om jag lyssnar till och funderar på vad den vill.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar