Lite filosofi kring ridsport

Läste ett inlägg hos Emelie på naturalhorse.horseworld.se om huruvida ridsport är oetiskt eller inte. Hon hade fått en kommentar som antydde att det inte är ridsporten som sådan som är oetisk utan utövarna av sporten, och även andra som hanterar häst.

Jag måste faktiskt hävda att det är fel. En kan inte per automatik säga att alla som hanterar hästar agerar oetiskt, tycker jag. Det är ett väldigt krångligt och svårt ämne, så jag är absolut ute på djupt vatten nu, men jag tycker inte att det per automatik är oetiskt att ha tamhäst.
Alla på jorden är i högsta grad beroende av varandra och som samhället ser ut nu är det definitivt bättre för de flesta hästar att leva med människor (förutsatt att de blir bra behandlade). Att människan ser till hästens behov lika mycket som till sina egna är förstås en förutsättning.
Sedan kan en diskutera hur mycket hästen ska behöva göra i utbyte mot att människan ser till att den har mat, vatten och skydd, men det är en annan fråga. Mycket svårt att dra den gränsen, och jag tycker att den beror på många yttre omständigheter.

Däremot tycker jag absolut att en kan fundera på om ridsporten som sådan är oetisk. De flesta tycker väl att det är oetiskt att tävla med barn, träna dem till olika saker och tävla med dem för att få pengar. Är det inte lite liknande med hästar? Jag tycker det faktiskt.
När en tvingar någon som inte har makten att säga ifrån till något för att själv få ära/berömmelse/pengar tycker jag att det är snudd på oetiskt faktiskt.

Därmed hävdar jag inte att alla som på något sätt har koppling till hästtävlingar beter sig oetiskt. Så klart finns det folk som bryr sig om sina hästar och behandlar dem väl även på tävlingar, speciellt på lägre nivå. Det är väl bara det att det kanske inte gäller majoriteten.

Alltså; det är svårt att säga att alla som hanterar och tränar häst agerar oetiskt, däremot kan en nog säga att ridsport som sådan är ganska oetisk.

Peace.

3 kommentarer:

  1. *Tummen upp!* :-)

    Mvh Emelie

    SvaraRadera
  2. Om du läst mina länka i min kommentar och läst om min åsikt så hade du förstått att jag inte menade att det är oetiskt av oss att hålla häst. Det jag sade och står för är att väldigt få om ingen "hästnisch" är vad man kan kalla fel men däremot finns det inom alla olika hästhållningsnischer fel sorts folk och oetiska utövare.

    Däremot tror jag att du har ett fel i ditt i övrigt logiska resonemang, Det gäller "....och behandlar dem väl även på tävlingar, speciellt på lägre nivå" Det är på lägre nivå kunskapen om djuret oftast är dåligt och det är oftast där man ser djur som får fel foder, rids dåligt eller hanteras bristfälligt. Väldigt få med bara några års självlärd vana befinner sig på hög nivå inom hästsporten. Och väldigt få lägger från 200 000 upp mot 1,5 miljoner på en häst utan att vara väldigt väldigt mån om dess hälsa, hantering, hovar och foder.

    Det har senare år hänt väldigt mycket inom hästsporten och den bild som ofta målas upp är den bild som var aktuell för 7 - 25 år sedan. Titta gärna på olika bakomkullisserna inslag, om hästskötare etc så ser du hur dagens hästsport på den högre nivån förändrats väldigt mycket till det bättre gällande respekten för djuret och dess hantering och välbefinnande.

    De grenar som ligger efter och ännu har lång väg att gå är framförallt dressyr, akademisk ridning och i viss mån islandshäst dvs renodlade bedömningsgrenar som tyvärr toppstyrs av folk som klappar varandra på ryggen för inbördes beundran och är skolade enl en trång äldre skola.

    inom hoppning och trav ser man inte detta särskilt mycket längre, där har det hänt väldigt mycket gällande hantering, utbildning av djuret, fokus på kunskapen om häst etc.

    Jag arbetar med detta och lever i denna världen och ser. Jag är 40+ och har hållit på sen 7års åldern och är väldigt engagerad inom just hästhållning och hästkunskap och märker tydligt en uppdelning mellan nischerna där man ser både motsträvan, konservatism och en utveckling mot det bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan isf hålla med dig om att ingen "hästnisch" är mer fel än en annan, men däremot håller jag fast vid att när det blir tävling, och alltså ridsport (som jag tolkat det), så blir det helt klart mindre etiskt.

      Ang. att hästarna skulle behandlas bättre på lägre nivå så menar jag inte att de får en mer korrekt uträknad foderstat utan behandlas mer etiskt. Dvs att människan kanske sköter/rider/tränar hästen mer för dennes skull, och inte för att vinna framgång på tävlingar. Detta gäller absolut inte alla som tävlar på lägre nivå, men förhoppningsvis en del. Ju högre nivå, desto hårdare satsning, och desto mer ses hästen som en "tävlingsmaskin" - på gott och ont! Som du själv skrev så innebär det ju ofta noggrann skötsel och förvaring av hästen så att den inte ska behöva kröka ett hårstrå. Vad som är mest etiskt går förstås att diskutera. :)

      Även jag lever, arbetar och pluggar om detta, men håller faktiskt inte med om att jag målar upp en inaktuell bild. Jag hoppas förstås att det ändrats/ändras mer och mer, men det är lång väg kvar! Jag är inte lika gammal som du men har absolut sett en hel del, och ibland krävs det också lite nya synvinklar av de yngre. :)

      Radera