Rider folk aldrig i skogen?

Jag har kommit en bit på väg med min massagepraktik och varit ut till ganska många hästar och hästägare för att massera och känna igenom hästarna. Vanligast har det varit med spänningar i ryggen och bakdelen, men även en del bogspänningar. Ofta är det ju flera spänningar i kombination.

Hästägaren frågar då alltid vad jag tycker att denne ska göra, och ofta ofta rekommenderar jag att rida hästen lång och låg i skog och mark. Gärna lite ojämn terräng, och då menar jag inte plöjd åker, utan stigar i skogen med rötter, grenar och annat att se upp för. Släng på hästen skydd och rid försiktigt! Inte för fort och inte med för korta tyglar! Låt hästen sänka huvudet och se var den ska sätta fötterna, det är en stor del av det hela.
Har en ingen möjlighet till det fungerar även träning med bommar på en ridbana/i ridhus. Fram men många bommar och bygg lite olika kombinationer av dem så hästen verkligen måste se sig för.

Roligt, enkelt och jättebra för överlinjen! Tyvärr brukar folk verka väldigt frågande inför detta, och knappt ens ta det på allvar. Jag måste skärpa till mig för att inte känna mig som en hopplöst oseriös skogsmulle... Synd, för jag tycker verkligen att även om en sedan ska tävla i fina ridhus med ordnad botten så är skogen en utmärkt träningsplats där en får massor gratis!

Så ut och trava kalhyggen med er! Det är väl det bästa en kan ha sådana ödsliga platser till...


2 kommentarer:

  1. Var går du din massageutbildning? Har läst en del om det och det känns som nånting jag skulle vilja göra när jag har råd. Du får jättegärna berätta mer om utbildningen, gärna i ett inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går den på Axelssons Animal Massage School :) Kan försöka skriva ett inlägg om det när jag får tid :)

      Radera