Vår vår vår!

Första gången tvätten torkar ute i år :)


5 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt älskar din vagn! Har varit sugen på att flytta ut i ett litet torp länge, leva enkelt osv och min familj har en sommarstuga som står tom 360 dagar om året som jag försöker få tillåtelse att flytta in i nu när det är dags att flytta hemifrån. Men nu efter att jag bläddrat igenom hela ditt arkiv med vagnskategoriserade inlägg så är jag helt såld på det här med att bo i vagn! Du får jättegärna skriva ett inlägg om hur du gör för att få allt att funka, hur det är att bo i vagn osv :D

    SvaraRadera
  2. :) Vad kul att höra! Jag älskar den också. Frihet på två hjul, hela livet är som ett ridläger... ;) Låter perfekt med ett torp tycker jag, ifall du kan ha hästarna där också förstås :) Fördelen med vagn är ju att den bara är att rulla in i hästhagen. Kan ju försöka skriva ett inlägg, är det något mer specifikt du undrar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligheten finns att flytta dit hästarna men det kommer bli så små hagar så jag väljer nog att ha kvar dom hos min mormor och morfar (ca 7 km därifrån) och kanske tar hem dom några veckor på sommaren eller nått isåfalll. Men det verkar så mysigt med vagn! Kan inte komma på nått speciellt i nuläget, möjligtvis hur du löser det med dusch/toa/vatten, kylskåp? :)

      Radera
  3. Hej!

    Eftersom jag själv planerar ett vagnsbygge och ska visa upp detta projekt som avslutning via den kurs som jag går, skriver jag till er som jag vet om i Sverige som själva bygger eller har byggt vagn.
    Jag hoppas att ni har tid och lust att svara på mina frågor, då jag tycker att det ska bli intressant att höra hur just ni har byggt och vad som skiljer era olika material och tankar åt!!

    1) Längd, bredd, höjd på vagnen?
    2) Vilket underrede? Vilket slags drag? Maxvikt? Bromsat? Hur många axlar?
    3) Köpt in arbetskraft till någon del av bygget?
    4) Vilken isolering har ni och tjocklek i vägg, golv och tak?
    5) Vilka olika installationer för el, värme, varmvatten, dricksvatten?

    Tack på förhand!
    Era bloggar är otroligt inspirerande!

    /Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Oj, detta blir ju en hel uppsats!
      1) 7 meter lång (utsidan), 2,50m bred, höjd minns jag inte riktigt, men det går att köra på maskinflak om jag plockar ner skorstenen (har dock inte provat det hittills, men det är anledningen att den inte är högre)
      2) underredet från en manskapsbod, traktordrag (går ju att sätta på ett annat drag på det så att det blir kuldrag istället), vet inte vad den väger just nu, spelar ingen roll då den är obromsad. Enaxlad.
      3) Nope, jag har gjort allt själv, men min far och någon god vän har tipsat lite och ställt upp på en del grejer som var svåra att göra själv, men det llra allra mesta har jag gjort helt själv :)
      4) isolerad med tråkig rockwool eftersom jag hittade och fick en massa sådan och det var inte tid att klippa fåren när jag skulle isolera (hade såklart bråttom och ville flytta in.. ^^), väggen 20cm överallt om jag inte minns fel....
      5) el: trefasuttag som går att koppla till ett sådant om det finnes. får se om det blir solpanel i framtiden (som sagt ville gärna flytta in när jag byggde...) värme: vedspis <3 varmvatten: värmer på spisen om jag behöver dricksvatten: bär jag in i hink

      Såg alldeles nyligen att du skrivit att du gärna hälsade på, och det går ju bra :) hör av dig isf!
      Lycka till med ditt bygge :)

      Radera