Som det kan gå

Bara för att jag skrivit ett långt inlägg om hur enkelt och bra det alltid är att ha kaninen lös så kommer han inhoppande nöjd och glad och alldeles kladdig i pälsen... Efter lite luktande och funderande och letande utomhus kom vi fram till att det var motorolja (eller hydralolja, skillnaden?) från en gammal bil som tillhör några besökande till våra hyresvärdar. Typiskt!

Fram med google, men inte en enda träff på kaniner med motorolja på sig, men ganska många katter och hundar. Tydligen var det bra att tvätta först med matolja och sedan yes diskmedel för att få bort det. Och om en oroade sig för att katten hade slickat på det skulle en ge den grädde. Eftersom kaniner inte tål laktos så kompromissade jag och fick i honom lite kokosolja. Sedan läste jag på giftinformationscentralen att det var ofarligt för människa att få i sig lite motorolja (en klunk) så då kände jag mig lite lugnare.

Så stackars Malte fick sig ett bad, och vi andra också eftersom han sprattlande så att det stänkte i hela köket! Trots att han verkade gilla när jag hällde ljummet vatten över honom var det inte välkomnat att försöka gnugga bort olja med diskmedel....
Han var tvungen att sitta uppe i sängen och tvätta sig över en timme efteråt och såg ganska vissen ut. Förvånande också att det är en sån liten kanin vi har och så mycket päls!



3 kommentarer:

  1. Kaffegrädde funkar att ge till kaniner:) Man kan ge kaffegrädde+äggula till svaga/sjuka/magra kaniner för att de ska få mer näring:) Så kaffegrädde hade du kunnat ge om du hade det lättillgängligt:)

    SvaraRadera
  2. Bra tips! :) Har ju sällan sånt tillgängligt eftersom jag äter veganskt, men det är alltid bra att veta om det är kris.

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag saknar att inte bo med kanin! Men så länge jag bor i lägenhet är reviret fullt med 3 katter.

    Tack för att du svarat på mina frågor ang. vagnsbygge (fast hittar inte i vilken kommentar det var..)
    Jag ska ha slutredovisning nu i veckan via ekobygg-kursen jag gått under 1 år och alla som bloggar om sina fantastiska vagnsbyggen har inspirerat mig enormt :)
    Mitt projekt är en stor vagn byggd med ekologiska och återbruks material. Jag vill börja bygga snarast, men har tyvärr inte hittat nån bra plats nära Gbg än..

    Jag vill åka runt i Sverige nu i sommar och träffa andra som redan byggt och se vagnarna i verkligheten.
    Vore kul att höra om dina tankar om detta sätt att leva! Hoppas att du har tid/lust med besök :)
    Isf så hör av dig till min mail: erikaspost@spray.se

    SvaraRadera