Försök se saker ur hästens perspektiv

Ibland blir jag tillfrågad om att sko/verka hästar som av någon anledning krånglar, tex när en raspar eller spikar i foten. Ofta kan det vara att ägaren fått höra att hästen "aldrig" kommer att kunna skos utan sedering eller liknande, eller tex "aldrig" kommer att kunna skos bak. Dessutom skor/verkar jag ofta unghästar och andra ovana hästar. Jag tillskriver mig absolut inte att vara expert på området men jag tycker att det är en ganska rolig utmaning faktiskt.
Många tycker att hästen är "konstig" som inte vill skos, tex om den är väldigt ömfotad eller så. "Alla andra hästar skos ju!" får en höra. Jag vet inte, men jag tycker snarare det är konstigt att hästar går med på att bli skodda/verkade. Om någon, som dessutom inte talade mitt språk så bra, utan förklaring kom och skulle klippa/putsa mina naglar hade jag blivit tokig. Snacka om identitetskränkande. Jag gillar inte heller att gå till doktorn eller tandläkaren, trots att jag kan få förklarat för mig vad de kommer att göra och varför. Tänk då hur det är för en häst som inte kan få någon förklaring.
Trots det så kan de flesta hästar lära sig att stå ut med det mesta eftersom hästar är fantastiska (och väldigt anpassningsbara) djur.

Om någon vill att jag ska sko deras "krångliga" häst så brukar jag fråga vilken tid som skulle vara bäst för hästen när vi ska boka tid. Alltså, vilken tid kan hästen vara som lugnast och mest nöjd i stallet. Vilken tid är hästen mätt, har kissat, rört på sig lite och har nån bra kompis inne i stallet? Vilken tid är det ingen som rullar omkring på skottkärror eller springer in och ut med hästar? Vilken situation och tid på dygnet det är spelar stor roll för hästens tålamod och lugn, och speciellt med en häst som är ovan eller tycker att hovvård är jobbigt är det viktigt att välja ett bra tillfälle!

Tyvärr är ju hovvård lite olikt annat vi tränar med hästen. Hovarna måste verkas och putsas till för att fungera optimalt för hästen och om hästen är väldigt ömfotad eller det är väldigt halt kanske den också måste ha skor. Vi kan inte avbryta skoningen när hästen står snällt och på så vis belöna den utan vi måste göra färdigt alla hovarna. Men det går ju på andra sätt att uppmuntra hästen, och jag tror att en viktig del i det hela är att ha förstående för hästens situation och inte bara tänka på dess beteende som ett problem. Det är ju oftast en reaktion på omvärlden, så hur kan vi ändra på omvärlden så att den blir optimal för hästen?

Firouzeh är ju van, så det går bra att verka henne lös i hagen, fast att jag har små bruna medhjälpare... ;)

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har en fråga.. Du som bor i ett "flyttbart hus" hur gör du med avlopp? Har du vatten indraget eller hur gör du rent praktiskt? Har du mulltoa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget avlopp, eller indraget vatten. Hade lite planer på det i början, men insåg att jag klarar mig bra utan och i alla fall inte just nu har lust att lösa alla problem som tillkommer (typ hur leda bort vatten? vart ska vattnet komma ifrån och hur? vad göra på vintern när allt vill frysa osv). Jag bär in vatten och har i en hink med lock och jag bär ut vatten i en hink som står under diskbänken. Alltså kan jag använda diskhoarna. Inte alls så jobbigt som det låter utan fungerar bra och smidigt. En blir snabbt bra på att spara på vatten.
      Jag har inte mulltoa, övergav planerna på att ha toalett inne i vagnen också. Som det är nu funkar det toppen med utedass på gården (och på andra ställen har det varit så eller tex toa inne i stallet/sadelkammaren). Känns konstigt att folk skulle vilja bajsa inomhus när en har så litet faktiskt. Har en potta inne om jag vill kissa när det är kallt/mörkt ute eller är folk på tomten eller så.

      Radera