Trubbel i paradiset

Malte har blivit dålig i magen. Jag oroar mig till tusen, ställer in allt vi skulle göra idag (åka och hälsa på Eriks familj och äta middag) och läser allt jag kan komma över om kaniner och dåliga magar. Var uppe till 2tiden i natt och vakade med honom.
Stackars Malte som annars är super-rumsren diaré-bajsade i mitt knä när vi tittade på film, det händer liksom aldrig i vanliga fall!

Men, som tur är så verkar han bli bättre, och han verkar egentligen inte så väldigt allmänpåverkad. Han äter, dricker och lägger ändå en del riktiga pluttar (i alla fall dagtid) så han slipper nog åka till bättrenären.
Troligtvis har han ätit för mycket goda grönsaker och annat han hittat i komposten och för lite hö de senaste dagarna så att hans stackars mage har fått i sig för lite fibrer. Aja baja på mig som är för slapp med komposthanteringen... Ska slänga allt som kaniner kan tänkas vilja äta (men inte borde) i en tunna hädanefter så att han inte kan gräva upp det ur landet hur som helst.

Kaniner har väldigt känslig mage och tarm överlag så det krävs ganska lite för att få dem ur balans (ganska likt hästar). Till exempel så kan de inte prutta, eller kräkas så om de får i sig något olämpligt måste det gå igenom systemet så att säga. Jag oroade mig för trumsjuka inatt då jag tror att han ätit ganska mycket rödkål, men det verkar (peppar peppar) som att ha klarar sig ifrån det.

Snöig kanin med fynd från komposten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar