Jag kastar mig in i debatten

Fast att det har varit på tapeten typ hur länge som helst tycks det blomma upp igen nu på bloggar lite här och var. Frågan om nosgrimmans vara och icke vara. Folk från alla delar av hästvärlden blir upprörda och tjafsar nåt enormt. Som alltid kring dessa fantastiska, mytomspunna sagodjur som vi lever med. :)

För mig är det självklart att rida utan nosgrimma. Om jag rider med bett vill säga, så jag är inte "emot" att ha en rem runt hästens nos i alla lägen. Däremot är jag emot att spänna igen munnen på hästen, speciellt när den har ett bett där i. Det säger sig självt tycker jag, och det är faktiskt nog illa att vi ofta tycker att hästar behöver ha bett i munnen. Att dessutom stänga igen munnen med en rem är bara omoraliskt.

Och nej, jag ser faktiskt ingen anledning till att spänna igen hästens nos med en achenrem eller remontgrimma, då tycker jag att en har gått för fort fram. Hävdar en att det är för att bettet ska ligga mer still så tycker jag att en är för hårdhänt, och kan en inte låta bli att vara det så får en antingen rida bettlöst eller skaffa en curbstrap såsom westernryttarna brukar. Väldigt bra liten rem som sitter mellan bettringarna under hästens haka och håller bettet på plats utan att stänga igen munnen det minsta.

Att hävda att det skulle vara estetiskt med nosgrimma är även det främmande för mig, jag tycker bara det ser klumpigt ut. Hästar är vackrast utan utrustning överhuvudtaget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar