Den eviga konsumtionshetsen...

Hittade en ny blogg att följa, vilken verkade filosofisk och intressant. Ett väldigt bra och också lite sorgligt inlägg om att alla varor på sikt är konsumtionsvaror fick mig att fundera lite såhär på kvällskvisten.
Det är egentligen helt sjukt hur vi byter grejer hela tiden och slänger sånt som fortfarande håller bra och fungerar! Jag minns en händelse för några veckor sedan då jag sprang på en gammal kompis från gymnasiet, hon skrattade och påpekade att jag fortfarande hade samma väska och skor som då. Jag kände mig lite stött av påpekandet och kontrade med att det inte är ofta jag visar mig på stan och således inte så ofta jag använder de "fingrejerna".
Mitt uttalande var dock någon slags vit lögn, visst är det sällan jag går på stan, men nog använder jag både väskan och skorna annars också. Faktiskt nästan dagligen!
Men det relevanta i situationen är ju känslan av att nästan skämmas för att man inte "bytt upp sig" sedan gymnasietiden. Den känslan är egentligen väldigt märklig. Jag tycker att både väskan och skorna är lika fina som jag tyckte då och de fungerar utmärkt även om fodret på väskan har fått lappas lite.
Den logiska reaktionen borde ju vara att känna stolthet för att man tagit hand om sakerna så att de hållit så bra!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar