Funderingar kring hästhagar

Inspirerat av en grupp på "dayviews.com" - Barfotahovar, så kände jag mig manad att skriva lite om hagar.
Eftersom jag är ett fan av "naturlig hästvård" så gillar jag idéer som gör att hästarna rör sig mer ute i hagen. Det finns en mängd mer eller mindre avancerade tricks för att uppnå detta. Bland annat att ha mat, vatten och vindskydd på olika ställen i hagen och att bygga olika typer av hinder som hästarna måste passera för att komma till de olika "stationerna".
Ett enkelt tips jag läste idag vara var att helt enkelt stängsla in olika konstallationer i hagen, tex ett kryss i mitten, så att hästarna måste gå runt det för att nå olika platser i hagen. Någon kilometer borde man i alla fall tjäna på det, och det är ett enkelt sätt att modifera de otroligt trista hagar många tvingas leva med idag så att de kanske blir lite mer spännande.

Firouzeh och Farza vandrar längs ett staket på Yxtaholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar