Världen är skev.

Samtidigt som Svenska Ridsportförbundet förbjuder ekipage att tävla Working Equitation utan nosgrimma på huvudlaget så lägger Hippson upp en artikel om ny forskning på sin hemsida kring ämnet.

I artikeln anses nosgrimmor vara ett hot mot hästens välfärd och ny forskning har visat att många hästar rids med för hårt spänd nosgrimma och till följd av det kan lida av bla psykisk stress, nedsatt blodflöde och deformerad nosrygg. Dessutom hävdar artikeln att det blir allt vanligare med hårt spända nosgrimmor som gör det omöjligt för hästen att visa obehag och att de i många fall används på tävlingar för att maskera dålig ridning.

Hur i hela friden kan det vara ok, år 2012, att Svenska Ridsportförbundet gör nosgrimmans användande till ett obligatorium på tävling?! Det är för mig obegripligt. Jag skäms för att jag är medlem i en sådan organisation och jag överväger att vända WE ryggen istället för att börja tävla till våren. Tråkigt eftersom grenen i övrigt verkar spännande.
Jag kan inte riktigt förlika mig med att nosgrimme-förespråkarna ska vinna. Jag vill inte spänna ihop munnen på min häst, speciellt inte med ett bett där inne! Det känns otroligt förnedrande och hon skulle dessutom själv bli ganska tjurig över det.

Visst kan nosgrimmor vara bra ibland, men att alla ska tvingas bära det alltid, det känns som bakåtsträvande idioti! Det enda argumentet för användande som jag hört är dessutom att grimman skulle begränsa dålig ridning och det har nu alltså tom forskare bevisat att det är båg.

När ska (de ofta självutnämnda) "makthavarna" inom ridsporten ge med sig?! När ska folk inse att världen blir en trevligare plats om man beter sig vänligt mot andra varelser?! Varför inte slopa nosgrimms-tvånget och istället premiera de som rider utan - för att främja god ridning!

Bild från artikeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar