Det här med sadling

Jag läste nyss Svenska Ridsportförbundets tidning "Häst och Ryttare". På många vis en helt ok tidning där ridsportförbundet informerar lite om vad som händer i sporten och det är ju alltid intressant att veta. Men som vanligt finns det mycket att tänka och tycka om både ridsportförbundets fokus och resten av tidningens innehåll. Det som jag fastnade på idag var det här med sadling.

Det verkar som om alla ryttare idag är övertygade om att sadeln ska ligga på hästens bogar. Det spelar ingen roll om repotaget handlar om en liten ridskola någonstans, tävlande ungdomsryttare eller elitryttare så störs jag av sadlingen.
För mig känns det väldigt svårt att ta tips kring ridningen på allvar om den som utdelar dem sitter på hästens manke. Vad är poängen med att rida hästen så att den flyttar vikt från framdelen till bakdelen om man tänker lägga så mycket av sin egen vikt så långt fram som möjligt? Det verkar onödigt att försvåra något som för de flesta kräver ganska stor ansträngning ändå.
Jag har också svårt att förstå varför man avlar fram hästar med så stort steg som möjligt och sedan spänner fast bogarna under en sadel så att hästen ändå får svårt att visa rörelserna.
Att sadla korrekt, det vill säga lägga sadeln bakom hästens bogblad, gör både att ridningen blir enklare och hästens steg vackrare! Om sadeln ändå glider fram under ridpasset så finns det svanskappor att använda som håller dem bak, men någon sådan är det ytterst sällan man ser! Förmodligen måste dessa ryttare tro att det är bra att sitta strax bakom hästens öron, även om det är en mil till svansen? Hm. Kanske jag borde skriva en insändare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar