Skördetid


En del av min första skörd på Tisslinge. :) Himlans fina grönsaker även om de är satta alldeles för sent så att man inte trodde de skulle hinna upp. Jättegoda var de också och jag längtar redan till nästa år då vagnen kommer stå här hela våren/sommaren så att jag förhoppningsvis kommer att odla massor av mer saker.

Jag och bror min lyckades hitta en gammal konserveringsapparat på loppis och provade den genast. Vi konserverade grönsakerna ovan, äppelmos och plommonmarmelad som ett litet test. Det var inte alls svårt så i framtiden planerar jag att konservera massor! Jättefina blev burkarna också.
Jag måste dock hitta på något smart sätt att förvara dem, jordkällare skulle vara ultimat men just nu och här har jag ju ingen. Inne i vagnen är egentligen för varmt för dem i längden tror jag. Kanske att jag skulle gräva en grop bara eller prova ha dem i en isolerad trälåda under vagnen. Någon som har en idé?

Våra första egna konserver! Glädje!

2 kommentarer:

  1. Nu blir jag nyfiken; hur har du löst det hela?

    Borde ju gå att isolera någon låda lr så i alla fall när det inte är FÖR kallt. Annars kanske skiten frysersönder tänker jag?

    /Sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte löst det helt, eftersom jag haft så mycket annat.. Men de har bott i en lite halvhjärtat isolerad låda under vagnen hittills ( en trälåda jag hade som jag tryckt ner överbliven isolering från taket i och sen en plastsäck med sakerna i) och konstigt nog har det funkat ganska bra. De är lite frostbitna men ingen konserv har gått sönder trots att det varit ganska kallt. Men jag räknar med att jag får bygga nåt nytt (åtminstone större) till sommaren och då får jag väl skriva här om det. :)

      Radera