Att säga nej

Hur gör man det egentligen, på ett bra vis? Problemet återkommer hela tiden i mitt liv, och jag mår dåligt av att känna att jag ”måste” komma på undanflykter istället för att säga att jag helt enkelt inte har lust. Jag är så orolig att andra ska bli ledsna då.

Min enda strategi för att klara det är att försöka tänka att jag är viktig, och att jag blir ledsen av att göra saker mot min vilja. Därför är det bättre att säga nej. Även om den andra personen kanske blir ledsen och besviken. Det handlar oftast om sådant som verkligen inte är mitt ansvar. Men ändå är det så svårt.

Jag hittar oftast på ursäkter ändå, och mår lite dåligt över det. Tvingas hitta på något annat, bara för att inte vara hemma vid den aktuella tidpunkten. Det blir ganska jobbigt i längden. Svårt att slappna av. Men hur gör man, för att slippa leva i flykt hela tiden?

1 kommentar:

  1. det är ju skitsvårt. jag tror de flesta använder sig av såna vita lögner men som du skriver, det blir jobbigast för en själv.
    jag övar på detta hela tiden, att vara ärlig. jag brukar ta ett djupt andetag när jag känner mig pressad av andras förväntningar. ta ett djupt andetag och säga till mig själv -vad är det värsta som kan hända om jag säger som det är? då brukar det oftast gå bra:) åtminstone bättre för var gång!

    SvaraRadera