Juste!

Jag har ju glömt berätta, hon är dräktig! Och idag på dag 55.

Hon blev ju till slut brunstig av sig själv, och så klart är det på den brunsten hon tog sig. Jag är så glad! Och det verkar hon också vara. Det var så jag misstänkte det från början. Hon liksom lallade omkring utanför och verkade ovanligt positiv i allmänhet. Väldigt roligt.
Sedan tog jag ut veterinären för att ultraljuda. Jag var hemskt nervös för det eftersom jag ofta upplever veterinärer som lite hårdhänta och till och med småskrajja inför hästarnas reaktion. Redan på telefon fick jag frågan om hur hon reagerat på tidigare undersökningar, och när jag svarade att hon var ovan och lite rädd och osäker frågade de direkt hur hon reagerade på brems!
Men, det visade sig vara Upplands gulligaste veterinär som kom ut och hon gjorde det sååå bra! Firouzeh var lugn och trygg med henne hela tiden och det var inga problem alls trots att vi varken hade tvångspilta eller bundit upp henne.
Det var på dag 27/29 och föllisen var då 3cm stor och hade ett bankande litet hjärta som man såg på skärmen. Helt fantastiskt! Firouzeh visste nog redan allt det där, men jag blev alldeles knäsvag. Även om jag hade mina misstankar så är det helt fantastiskt att se den där lilla ungen. Naturen är fantastisk!


I den här magen växer en liten fölunge!


3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad härligt med ett litet föl på gång!

    Som jag har förstått det så har du din häst på lösdrift i Uppsala/Uppland?
    Jag är på jakt efter lösdrift till mitt sto och undrar om du kanske känner till något i Uppsala-trakten? :)


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det är möjligt att jag vet. Själv kommer jag att ha min häst och en till på lösdrift kring en väns torp i vinter, tyvärr är det för litet för att ta in någon mer.
      Men jag har en annan vän som var och tittade på en lösdrift i Krusenberg nyligen som var fin, men sedan bestämde sig för en annan utanför Knivsta (närmare henne), om du vill kan jag höra med dem om det finns någon plats? Känner också till ett stall mellan Uppsala och Örsundsbro som har boxar och lösdrift i hagen, där kan det vara möjligt med lösdrift om du har en hästkompis som också vill det.
      Vet inte vilken sida av stan som passar dig? :)

      Radera
  2. Lovisa (l.c.aune@live.se)1 oktober 2013 kl. 21:13

    Tack så mycket! Jag bor i södra Uppsala och hade gärna haft något nära där eller med bra busskommunikation. Det är jättesnällt om du vill höra med din kompis om de har plats och hur deras lösdrift är eller om de känner till något annat :)

    SvaraRadera