Barfotafunderingar...

Eller egentligen skoningsfunderingar...
Efter helgens två lite längre turer har jag blivit påmind om hur mycket min lilla pålla gärna sliter framhovarnas tår på grus och asfalt.. Den svaga punkten hos våra ridvägar ligger just i att man måste passera endel sådant för att komma till de finare vägarna, vilket egentligen bara är en nackdel om man har en barfotahäst som man vill rida mycket.
Direkt när jag kom hem kändes det som att näe, jag spikar på ett par flappisar nu! Men jag kan inte hjälpa att det känns tråkigt. Oftast vistas hon ju i hagen eller boxen åtminstone 20h/dygn och att spika på dojjor bara för att jag ska kunna rida hur jag vill och vart jag vill känns inte ok. Hon har så ofantligt bra hovar, stenhårda och utan minsta antydan till sprickor eller fläkningar. Dessutom har jag nästan aldrig upplevt att hon ömmat i hovarna, och då har vi verkligen ridit på knasigt underlag ibland!
Så näe, vi ska ta och testa boots under ridturerna först! Man läser så många solskenshistorier från folk som är helt frälsta av dem att det inte borde vara helt dåligt i alla fall. Det låter som det optimala för oss; hon kan gå barfota större delen av tiden eftersom det verkligen fungerar för henne och när jag vill rida tuffare på mer krävande underlag klär vi på oss bootsen bara!

Idag har jag då raspat till hovarna, mätt vilken storlek vi ska ha och beställt! :D
Tror ni de hinner komma innan helgen? Hoppas! Jag vill testa dem NU! *ivrig*
Men istället tror jag att jag ska krypa ner i sängen nu och vänta på att min fina Anton ska komma hem från sitt smide. Sov gott!


Drömmen är dessa renegades från USA, men det fixar inte riktigt min plånbok i nuläget...

Istället blir det dessa, Cavallo Simple Boot. Längtar tills de kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar