"On stranger tides"

Det blir ett kort litet inlägg om gårdagens nattbio. Jag vill ju inte avslöja för någon som ännu inte sett filmen vad som händer, vilket jag är lite utav en expert på annars.
De flesta som känner mig vet att jag har en speciell relation till den första Pirates of the Caribbean-filmen. Som en ledtråd till hur mycket jag gillar den så gick jag tex runt med brun trekantig hatt (som jag vägrade ta av mig) gott och väl ett år efter att jag sett den. Citatet i min header är också det hämtat ur "The Curse of the Black Pearl".
Det var för mig givet redan innan vi gick in i salongen att denna fjärde film i serien inte skulle göra lika stort intryck på mig, och så blev det också. Dock så tycker jag den var bättre än tvåan och trean, och den är helt klart sevärd. Captain Jack Sparrow är alltid Captain Jack Sparrow och lite av feelingen från första filmen kan man snappa upp även här. Jag lämnade biografen med ett leende på läpparna, trots att klockan var närmare 02:30 på natten, jag skulle infinna mig på Flyinge 07:40 och dessutom cykla hem.

Något jag tyvärr stör mig enormt på är hur de måste dra upp gamla pirat-/sjömansmyter och hacka dem sönder och samman i filmen. Jag tror att det som gör The Curse of the Black Pearl så bra är att den handlar om en ny påhittad pirat-spökhistoria som ändå är typisk för schangern och skulle kunna ha cirkulerat på riktigt. I efterkommande filmer är det som om fantasin plötsligt har trutit och filmskaparna koncentrerar sig istället på att slakta gamla myter för att få en åtminstone nästan fångande handling.

 Om/när någon annan sett filmen får ni gärna kommentera vad ni tyckte! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar