Upprörd!

Förlåt, men hur jävla bakåtsträvande får det svenska skolsystemet bli innan någon sätter stopp?!
Idag när jag diggade till rockklassiker i bilen på hemvägen råkade det plötsligt bli nyheter. Och jag höll nästan på att köra i diket när nyhetsuppläsaren hostar fram att utbildningsminister Jan Björklund tydligen har ett förslag om att skolk ska synas i betyget, och att det kommer att införas 2012!
Vem i hela världen har stöttat ett sånt idiotiskt förslag?

Det verkar som om Jan Björklund och hans anhängare är rädda för att eleverna ska se "för duktiga" ut på betygen gentemot deras uppförande. Det måste jag säga är bullshit. Betygen är satta efter kunskap och det man kan kan man. Oavsett om man varit på lektionerna eller inte. Sanningen är också att de flesta som skolkar mycket får dåliga betyg för att de inte kan vad som förväntas av dem och alltså behöver ingen oroa sig för att de ska verka duktigare än andra på pappret.

Det viktigaste man hoppas uppnå verkar dock som jag förstår det (självklart) vara att minska skolkandet. Och det kan kanske fungera på den lilla del elever som bara skolkar för att jävlas, eller för att de är lata.
Men vad ska hända med alla som verkligen mår dåligt? Alla som blir mobbade? Ska deras taskiga uppväxtförhållanden följa dem resten livet än mer än de redan gör? Ska de straffas ännu hårdare genom att få svårt att skaffa jobb? Ska de behöva känna ännu mer ångest och press kring hela skolapparaten? Vill vi verkligen att fler ska känna skam över att de mår dåligt? Jag tycker inte att det är okej.

Jag tycker att regeringen istället borde fokusera på varför så många inte vill gå till skolan och varför så många unga mår dåligt. Jag tror att det är bättre att ändra på skolan så att fler mår bra av att vara där än att straffa de som inte klarar klimatet.

Som sagt, förslaget kan kanske få endel soffpotatisar med vettiga familjeförhållanden att ta sig i kragen, men är det verkligen värt det när det trycker ner så många andra ännu längre ner i skiten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar