TV-tips!

Kan tyckas lustigt att det kommer sådana från mig, då jag inte har någon TV, men hey! SVT-play!
Igår kväll kikade jag på djursjukhuset där det var ett inslag från Indien och en internationell djurvårdsorganisation som verkar där. Vi fick följa den svenska veterinären Johan Lindsjös arbete med bla sjuka och halta "gatu-hästar". Både hemskt, spännande och fascinerande på samma gång tycker jag. De indiska hästarna, som används som ridhästar åt turister, lever under tragiska omständigheter. När de inte jobbar så släpps de helt enkelt vind för våg på gatorna för att klara sig själva.Vissa med sadel och träns på. Det var tydligen vanligt både att de blev påkörda av bilar och att de fick i sig skadliga mängder plast och skräp när de inte hittade någon annan mat.

Programmet är helt klart sevärt! Förutom att insikten i de indiska hästarnas vardag känns viktig så är programledare Jonas Leksell helt underbar. Djurvårdsorganisationen IPAN verkar göra ett fantastiskt jobb för djur i Indien och jag blir väldigt sugen på att åka dit och volontärjobba...


Klicka på bilden för att komma till programmet :)

1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar, tyckte den var väldigt bra så jag uppmärksammade den lite extra idag. Du verkar ha vettiga tankar kring häst överhuvudtaget efter att ha kikat igenom din blogg, kul!

    (har svårt att skicka kommentar till dig från blogg.se adressen.. Kanske kan du se över inställningarna för vem som kan kommentera din blogg, var tvungen att kommentera som google-konto nu)

    Ha en fin kväll
    /Julia (http://jeldh.blogg.se)

    SvaraRadera