Mat, miljö, hälsa, utseendehets....

...eller: vart är vi egentligen på väg? Vilket problem ska vi ta tag i först när alla är ihoplänkande med varandra i en enda lång kedja.

Något som jag blir väldigt upprörd över är den idiotiska "LCHF"-dieten. Den går ut på att sluta äta kolhydrater som rotfrukter eller potatis och istället äta feta kött och mejeriprodukter, allt för att bli smal och i samhällets ögon mer attraktiv och "lyckad".
Helt ärligt kan jag säga att dieten är bland det dummaste jag hört. Ingenting hos den tilltalar mig. Varför uppmuntra befolkningen att äta mera kött när det redan överkonsumeras av de flesta? Ur miljösynpunkt är det helt idiotiskt!
Tydligen fungerar dieten så att anhängarna går ner i vikt i alla fall, men jag vet inte om det ens är ett plus. Jag är så trött på hetsen om att vara smal och snygg och passa in i medias mall. Blir man egentligen lyckligare av det? Det tror inte jag! Tvärt om så verkar väldigt många må dåligt. Och hur bra kan kroppen egentligen må av LCHF-kost? Vad jag förstår så är människan blandkostare från början, men gjord för att äta mera vegetabilier än kött och animaliska ämnen. Om vi ska kunna bo kvar på vår jord måste vi dessutom dra ner på köttkonsumtionen, det kommer aldrig att finnas tillräckligt för alla!

Att det verkar vara köttindustrin som ligger bakom LCHF är jag inte ett dugg förvånad över, men ändå lite besviken..igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar