Den svart-vita hästvärlden...

Efter att ha läst lite olika hästbloggar under eftermiddagen känner jag att jag måste blogga lite om det här med gråskalor. Nästan allt är nämligen olika nyanser av grått!

Ta tex det här med täcken och klippning av hästar som exempel. Ingen kan svara på huruvida det är bra eller dåligt att täcka en häst! Därför att det beror på. Det beror på hur gammal hästen är, hur hårt den tränas, vilket klimat den vistas i, vad och hur mycket den äter, osv.

En häst som sällan eller i princip inte jobbas svettig bör inte klippas. Den bör förmodligen inte heller täckas, men det kan också bero på väder och vind samt fodring och stallrutiner. Äter den större mängder grovfoder (helst fri tillgång) och vistas ute hela eller större delen av dygnet kommer den förmodligen inte att frysa alls. Är den däremot lite till åren kommen eller står inne större delen av dygnet är det stor risk att den inte sätter lika mycket päls och därför måste ha täcke till och från vid sämre väder.
Det är väldigt viktigt att komma ihåg att täcka en oklippt häst om den blir svettig!

En häst som däremot rids ordentligt svettig 4-6 dagar i veckan är det bra att klippa. Den kommer förmodligen även att prestera bättre om man gör det. Om man har klippt hästen är det viktigt att täcka den ordentligt samt fodra den med grovfoder när den är ute.

Min erfarenhet är dock att de flesta hobbyhästar inte rids särskilt hårt på vintrarna (eller någon gång) utan att alldeles för många hästar klipps helt i onödan. Det har blivit en trend sedan fler människor utan genuin hästkunskap har börjat skaffa häst. De vill så klart göra som toppryttarna gör.
Lyckligtvis verkar det som att den trenden börjar vända nu. En häst som inte behöver klippas och/eller täckas ska inte behöva bli det. Hästar mår bra av att få solljus på sig!

Men, det är viktigt att komma ihåg de kloka orden det beror på. Det är aldrig bra att bli en extrem, åt något håll! Och det är viktigt att inte döma folk hur som helst.

En glad täckad häst och två glada otäckade i vårt leriga skåneparadis. ;)

Peace.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, det finns olika nyanser och inte bara svart och vitt (som det kan ha låtit som i min text) ;)

    Och frågan om att longera katter/kaniner var bara en liten frågeställare - jag håller fullständigt med om att man inte har samma tänkesätt mellan hästar och katter/kaniner. Men samtidigt kan man inte förundras över varför det är tillåtet att ha metallskrot i en hästs mun men inte i en kanins, men som sagt. Jag är inte emot bett på så sätt så länge som man behandlar det rätt eller så (jag tycker dock att man ska rida med så lite utrustning som möjligt och så snälla bett som möjligt - men detta är också från häst till häst)

    adinis.blogg.se

    SvaraRadera
  2. SV: Ja, jag kan verkligen hålla med dig om det. Jag tror på lösdrift i stora hagar, hästarna verkar ändå tycka det är ganska kul att vara med oss (ibland), men de skulle säkerligen må mycket bättre lösa i världen.

    adinis.blogg.se

    SvaraRadera