Vad praktiskt det vore om hästar kunde tala, och berätta vad som var fel med dem! I jakten på bättre hälsa och välmående tog vi ut en equiterapeut härom dagen. Efter en snabb blick på Firouzeh och en klapp på manken slog hon fast att Lilla F var försurad i hela kroppen och därför vätskefylld och alltså egenligen inte alls överviktig. Det skulle göra att njurarna och kroppens övriga "rensnings-system" var upptaget och inte klarade av att tex forsla bort mjölksyra från musklerna och det skulle vara därför hon inte orkar några längre jobb och därför hon är så stel och spänd i bakdelen.

Det som skulle hjälpa var om jag gav henne några dyra homeopat-medel som hon inte kunde tala om vad de innehöll och sedan ett par örter (nypon och snärjmåra). Sedan skulle vi ringa ut henne igen.

Jag har ingenting emot att ge min häst örter för att hon ska bli bra, jag tycker tvärtom att det är toppen om det kunde fungera! Det känns rent spontant som roligare än veterinärmedicin att ha och göra med och det senare har ju även visat sig att inte fungera. Däremot har jag svårt att tro att homeopatikan är det enda som hjälper mot försurningen i kroppen och dessutom känns det väldigt illa att ge henne något dyrt utan innehållsförteckning som ingen kan förklara varför hon ska få.

Jag bestämde mig för att det måste finnas fler vägar! Jag tror absolut att vi är något på spåret när vi tror att matsmältningen och ämnesomsättningen är kaos och att hon är surare i kroppen, så det måste vi jobba med! Nu har jag ältat det med Karin, som läser till agronom och flera andra vänner vilka en av dem frågat sin veterinär om det.
Tydligen kan man inte bli sur i kroppen "på riktigt", för då dör man, men om man äter mycket surt kan kroppens system bli överbelastat och jobba så mycket med att ta hand om det sura att den inte hinner med något annat (inte transportera bort mjölksyra, inte ta upp olika näringsämnen osv). Därför måste man se till att hon äter mera basiska saker för att hjälpa kroppen att komma i balans igen.
Dessutom är det förmodligen, som alltid, bättre om hon rör på sig! Mycket lågintensiv träning är det som gäller och som tu är var ju det vad vi ändå planerat. 

 Men ett stort dilemma när det gäller lösdriftshästar är att ändra på kosten, hästarna står ju inte i en ensam box halva dygnet utan delar hela tiden utrymme med de andra hästarna (vilket är toppen, förutom om de har olika foderbehov). Min häst borde inte äta hösilage, men det är vad vi har att tillgå och för de andra hästarna är detta inget problem. Eftersom jag inte vill flytta härifrån av många olika anledningar tänkte vi oss därför försöka fodra upp pH-värdet på annat vis, ev. med halm, lucern och olika örter, kanske bikarbonat? Ska läsa på och leta lite mer så får vi se vad vi kan åstadkomma.

Jag gör ju vad som helst för dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar