Det här med mode

Jag läste en tråd på bukefalos.com som handlade om utrustning och där skrev någon att den personen bara handlade sådant den tyckte var snyggt och inte brydde sig ett dyft om mode. Det är ju en god tanke, men att tro att vår smak inte påverkas av modet är i min mening ganska naivt.

Visserligen kan man klä sig själv och hästen i sådant som kanske inte är modernt just för tillfället i de mest populära kretsarna, men nog tusan är vår smak påverkad av modet ändå! Människor har i alla tider klätt och smyckat sig på olika vis för att visa tillhörighet till en speciell grupp eller uttrycka en speciell åsikt och det är ju inget som är konstigt eller fel med det. Utan att vi märker det påverkas vi både av andra människor och av modet. Sedan kan det ju ta uttryck på olika vis, det är t.ex. vanligt att en grupp människor klär sig motsatt vad modet för stunden säger, men nog tusan är vi alla påverkade av det!

Över huvud taget är det svårt att undgå att påverkas av normer i samhället. En kan hantera dem på olika vis, men vi är alla barn av vår tid och det som formar ens åsikter är vad en upplever. Det är oerhört svårt att smita ifrån, och jag har alltid tänkt att det är så obehagligt, men man kanske ska försöka se det som en trygghet istället? Känslan av att tillhöra ett kollektiv är trots allt tryggare än känslan av att vara alldeles ensam...

En av mina finaste vänner och hennes ponny har här anammat en lite ovanligare stil... :)

4 kommentarer:

  1. HÄJ vi har varit på en riktig cowboyaffär! Det var hattar och stövlar och bältesspännen och fransar och glitter så att det bara sprutade om det. Kram från mamman och pappan och lillesystern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som nåt de, skulle vara för den sakens skull jag ev ångrade att jag inte följde med kanske... ^^

      Radera
  2. Undrar alltid varför detta inte är min standardutrustning

    SvaraRadera