Om träning och tävling

Jag känner mig inte så intresserad av att tävla med min häst. Däremot tycker jag att det är väldigt roligt att åka ut och göra saker. Träna till uppvisningar, rida uppvisningar, göra utflykter eller tävla lite beridet bågskytte eller liknande som vi gör mest på kul. Att det blir tävlande på det sista är mest för att det är vad som finns.
Problemet med detta är att jag upplever ett sånt litet utbud för de som inte nödvändigtvis vill just tävla i vem som är bäst på ditt eller datt. Dessutom upplever jag att det finns ett väldigt begränsat utrymme för träning i de grenar som intresserar mig (western, tornerspel, beridet bågskytte, "dressyr" utan tävlingsinriktning(alltså inte tävlingsdressyr utan mer åt det akademiska hållet), working equitation, distans eller kanske frihetsdressyr). Men kanske ökar denna begränsning kraftigt med en tunn plånbok och ett insnöat släp.

Nu var det i alla fall en pay and ride i WE på gång på Uppsala Ponnyklubb vilken verkar rolig. Den låg på väldigt lätt nivå och det känns som om det råder tillåtande stämning och låga tävlingsambitioner hos de startande. Men. Det känns ändå lite orättvist mot min häst då jag inte riktigt känner att vi tränat tillräckligt inför det. Jag vet att hon är i dålig form och antagligen inte kommer att känna sig peppad inför det hela. (Hennes humör spelar stor roll.)
Det som gör mig tveksam är den lilla tidspress man ändå har, för att de eftervarande inte ska få vänta i hundra år. Jag hade hemskt gärna ridit omkring i ett ridhus med hinder i och bekantat oss med dem i lugn och ro innan, det är synd att det verkar så svårt att få till...


1 kommentar: