Tankar kring att allt inte är svart eller vitt.

Inspirerat av det här inlägget hos Laks.

Allt är inte svart eller vitt tycker jag är ett väldigt bra talesätt. Applicerbart på det mesta och för mig har det verkligen betydelse. Få saker i livet är helt "svart-vita" och för mig hjälper det att hitta lösningar på olika problem när jag erinrar mig ordspråket.

Jag förstår dock att en kanske är ute på hal is när en använder sig av uttrycket i en diskussion kring veganism. Just döden är svart-vit. Antingen är man död eller också är man levande. Livet är det dock inte, då man kan leva och må på väldigt många olika sätt och eftersom olika varelser reagerar med olika känslor på samma sak så ökar gråskalan i omfång. Vad som är ett bra respektive dåligt liv är i vissa anseenden otydligt (för mig åtminstone) och jag skulle tro att många har olika åsikter kring detta.

Frågan kring huruvida det skulle vara ok att en varelse bestämmer om en annan varelse ska dö eller fortsätta leva tycker jag inte heller är svart-vit. Den känns som om den alltid kommer att cirkulera omkring och vara aktuell. Är det skillnad på om en människa "får" döda en människa eller en ko? Är det skillnad om hon dödar en okänd människa eller en vän? En familjemedlem eller en känd person? Är det skillnad på om en människa "får" döda en antilop och om ett lejon "får" göra detsamma? "Får" ett lejon döda en människa?

När det gäller veganism i vårt samhälle begränsas utrymmet för gråskalan, men den finns där även då. Hur mycket "får" man bestämma över en annan varelses liv? Beror det på vad som ligger bakom bestämmelsen (tex omtanke eller rent affärsintresse)?

För mig handlar inte veganismen om en utopi där alla djur är vilda och lever i det fria. Faktiskt. För mig handlar veganismen lika mycket om miljön och samhällsfrågor som om djurrätt, även om jag givetvis tycker att djurrätt är väldigt viktigt.

Jag tror att vi behöver sluta göra så stor skillnad på människor och djur. Människan bör kliva ner från sin höga piedestal och inse att vi faktiskt i grunden är jämlikar. Däremot har vi olika behov, och det krävs att de flesta av oss kompromissar lite med vår livsstil för att vi alla ska kunna leva i samklang.

Samhället behöver omformuleras radikalt. För mig finns det ingenting hållbart med att människor bor i stora städer, åker omkring i fordon drivna på olja och handlar mat och kläder hos olika stora affärskedjor. Jag tror att vi måste tillbaka till naturen. Vi behöver bosätta oss i mindre byar, tillsammans med djuren, och bli mycket mer självförsörjande!

Jag tror inte att vi ska äta djur, åtminstone inte i särskilt stor utsträckning (jag själv kommer aldrig att göra det), men jag tror att vi behöver leva tillsammans med dem. Om Sverige ska gå att odla upp måste landskapet hållas öppet. Om markerna inte ska utarmas behöver de gödslas och för att parasiter och sjukdomar ska hållas borta från växterna behöver man växla mellan olika grödor och även lägga marken i träda då och då. När det ligger i träda är det lämpligt att olika djur betar den, dels för gödslingen och dels för parasiter.

När man backar tillbaka till naturen (tråkigt att skriva backa när jag egentligen tror att det är ett stort steg framåt, vi ska givetvis dra nytta av all kunskap och forskning som vi skaffat oss!) tror jag att förhållandet till djuren blir naturligare. De behöver oss för skydd, sjukvård och mat (på vintern är det svårt för betesdjur i Skandinavien) och vi behöver dem för gödsling, värme, drag- eller bärhjälp och gemenskap. Vi är ju satta här på jorden alla tillsammans!

Jag kan inte svara ja eller nej på frågan om huruvida det är ok att någon bestämmer om en annan skall dö. Jag tycker att det är olika från fall till fall. Själv vill jag gärna inte vara orsak till någon annans död, oberoende av vem det gäller, men jag kan inte svara för alla. Jag tycker också att det är skillnad om det gäller människa eller varg eller krokodil, samt i vilket samhälle och i vilken livsituation det gäller. En stor bov i vårt samhälle tror jag är att människor slipper ta fram sin mat själva, samhället vill gärna gömma "tillverkningsprocessen" och det verkar vara många som inte riktigt är medvetna om vad de egentligen konsumerar. Det är fruktansvärt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar