Alltid samma gamla kommentarer

Det är konstigt tycker jag, hur lite man behöver avvika från normen för att folk ska bli halvt förbluffade. Jag glömmer ofta bort det, eftersom jag sällan umgås eller åtminstone diskuterar mina livsvanor med andra än en relativt begränsad skara människor i min närhet. När man träffar andra brukar det dessutom vara genom något av mina intressen och ofta är de då mer toleranta.
Ibland kan det vara trevligt och roligt när folk blir förvånade, ofta blir de inspirerade, men ibland är det bara hemskt tröttsamt. Speciellt när det handlar om veganism/vegetarianism kan man bli illamående över en del typers sätt att tänka.
Idag fick jag dock några harmlösa men ganska uttjatade kommentarer;

(Jag äter på min falafelrulle jag köpt.)
Hen: -Äter du sånt där, jag trodde du bara åt nyttigt?!
Jag: -Nyttigt och vegetariskt är inte nödvändigtvis samma sak.
Hen: -Ojoj, du skulle sagt att den där egentligen är någon annans, då hade jag inte behövt oroa mig...!

Wtf? Oroa dig du för dina matvanor så oroar jag mig för mina... :S

Hen: -Hur går det, bor du i den där kojan nu?
Jag (med låtsad förvåning): -Min vagn menar du? Det gör jag, och det är himla fint.
Hen: -Men inte bodde du där i vinter? (gör stora ögon)
Jag: -Jo visst gjorde jag det. Det är inga problem. Funkar jättebra.
Hen: -Men hur mycket har du frusit då (ser ut som om hen kommit med en väldigt bra poäng)? Hehe...
Jag: -Åh, inte så farligt. Med vedspis värmer man enkelt upp 14 kvadrat vettu.
Hen: -Aha... (skrattar lite)


Mitt jättemysiga vinterhus :)
Just det där med konstant värme i sitt hus kopplat till hur lycklig man är känns väldigt märkligt tycker jag. Jag upplever att vedspis är fantastiskt och jag har aldrig varit så nöjd med mitt boende tidigare. Att det kallnar ibland och man får elda upp värmen igen finner jag väldigt charmigt. Varje gång värmen ökar infinner sig en slags lyckokänsla ju. Min tro är att människor i viss mån lurar sig själva med sina bekvämlighetskrav.

6 kommentarer:

  1. jag vill med ha en vagn, eller en buss att bo i:) permanent, bor ju i husvagn nu och stortrivs! det är mysigt att bo litet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter toppen. Vi kanske skulle starta nån liten vagnsby. :) Husvagn är också najs men lite kallt om vintern och plastigt över huvud taget. Perfekt att börja med tror jag dock. :)

      Radera
  2. känner igen det där, trots att jag egentligen bor i ett hus(!) sommarstuga utan rinnande vatten på vintern är nog så provocerande. inte bor jag permanent heller, men bara för att det inte är tillåtet. jag är här så mycket jag kan på vintern. tycker du verkar ha hittat ett ultimat boende! särskilt som det är lätt att flytta på när man behöver det. bodde i husvagn i drygt ett år men aldrig i svenskt klimat, hade gärna provat på det nån gång dock. eller som sagt, vagn. är sugen på att lära mig bygga en, även om jag redan har mitt lilla hem. det som saknas mest härikring är likasinnade, men jag är mest omgiven av 40-talister och de flesta av dem tänker som folk gör mest tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att ditt torp verkar toppen också! Men ja, det där med att ha likasinnade runt sig är lite svårt. Upplever väl egentligen inte att jag har så många sådana heller. Är lite blyg också så då blir det svårt att lyckas träffa några. :/

      Radera
  3. vilken underbar bild förresten, får nästan längtan efter vintern:)

    SvaraRadera