Tystnad

Min farmor och farfars sommarställe ligger ganska enskilt ute i skogen vid en sjö. Det består av några små timrade stugor. Utedass och bara lite el från en solpanel. Tvättar sig gör man i sjön.

Det är så jag vill ha det. Underbart! Så skönt med tystnaden och lugnet. Visserligen bor jag ungefär så hemma också, men det är inte lika långt från "allt" utan påtagligt närmare en del "måsten" såsom jobb och livsval som tränger sig på.

Hela bygden vi befann oss i tycker jag också andades mer historia och värnande om ett mer fritt och till större del självförsörjande liv som de flesta i Sverige levde för inte allt för länge sedan. Jag ska inte glorifiera det för mycket, de fick slita hårt för sitt dagliga bröd, men den tiden fascinerar mig och jag längtar på något vis efter den friheten.

Hur som helst hade vi det skönt under helgen, det blev lite upptäcksfärd bland fäbodar och annat och naturligtvis bad och mönsterstickning! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar