Om avvänjning

Ganska många har frågat mig om avvänjning nu när Fahid börjar bli lite äldre (6mån). Jag blir spontant lite ledsen av det faktiskt, kan inte alls se någon generell anledning att vänja av föl så tidigt. Jag tror tvärtom att det är bra om fölen kan gå kvar hos mamman så länge som möjligt. Helst tills nästa föl, men eftersom många inte betäcker om direkt (tex inte vi just nu) så går det ju inte riktigt. Men jag tänker att en gärna vill göra det så likt naturliga förhållanden som möjligt. Så om det fungerar och inte russen börjar brunsta och Fahid betäcker så vill jag låta honom gå kvar så länge som möjligt.

Idag var jag dock ute på första ridturen utan att ta med honom. Gick toppenbra. Vi var bara ute i typ 20min och hade telefonkontakt med Erik som var kvar hemma och höll ett öga på flocken. Men Fahid verkade inte ledsen alls utan underhöll sig med att skojbråka med russen. De var inte heller lika ledsna som de brukar vara när vi har Fahid med, då saknar de honom så de blir alldeles vilda.
På hemvägen fick Firouzeh dock väldigt bråttom och ville knappt skritta, men så är det väl i början. Jag tror att både hon och jag ser fram emot att kunna rida som vi vill och inte hela tiden anpassa oss efter en liten lurvis som antingen vill gå snigelfart eller rejsa.



2 kommentarer:

  1. Jag tror avvänjningen kommer naturligt även om du inte betäcker om, jag tänker att hon kommer stöta bort honom när han blir större dräktig eller ej. Har du tänkt kastrera honom eller vill du spara honom som hingst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det brukar de inte göra. Jag känner flera som diat till de var tre år för att de inte blivit separerade innan dess, men jag får väl se hur jag gör. Så länge jag kan rida utan honom och sånt utan att han blir ledsen så gör det väl inte så mycket att han fortsätter dia egentligen. Jag kommer att kastrera honom. Lite för dåliga förutsättningar just nu för att hålla hingst + att det viktigaste är att han har det bra och det är ju bra att kunna ha alla i en flock. :)

      Radera