God morgon

Ungefär när jag flyttade in i husvagn började min kära pojkvän på folkhögskola lite längre söder ut i landet. Till skillnad från både universitetet och hovslagarutbildningen så äter alla där gemensamt i en matsal precis som i grundskolan. Historier från denna matsal har fått mitt (egentligen starka) intresse av vegetarianism att vakna till igen. Herregud, de äter kött varenda dag i den där matsalen! Det är tämligen bisarrt och gör mig så chockad!
Jag själv har varit vegetarian i 14 år och verkar ha skapat mig en egen liten skyddad värld den senaste tiden (kanske inte så konstigt då jag jobbat och bott relativt isolerat). Jag antar att det är så med livet, att man lägger uppmärksamheten på olika saker, men nu känner jag att det är dags att återuppta kampen igen. Att världen är så sned sporrar mig att försöka påverka mer än att "bara" anpassa min egen livsstil så gott jag kan.

Det finns ju verkligen ingen som helst rimlig anledning till denna överdrivna köttkonsumtion! Dessutom kan alla människor påverka en förändring! För mig är det självklart att leva som vegetarian, men för andra av mer konservativ läggning är det en utmärkt start att börja med en (eller varför inte två?) köttfri dag i veckan! Det påverkar mer än du tror!

Kärlek och respekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar