Stefans Lilla Gröna

När jag var liten läste jag väldigt mycket böcker. Jag hade tex plöjt mig igenom varenda hästbok som fanns på stadsbiblioteket i Uppsala. Tyvärr har jag på senare tid slutat med det, av anledningen att jag "inte har tid". Jag ser själv hur märkligt det verkar när jag skriver det. Dessutom har jag tydligen haft tid att se ganska mycket film istället.
Men men, eftersom min kära mor är bibliotikarie så gör hon med jämna mellanrum små försök till att få mig att börja läsa igen. Det brukar gå sådär, men det senaste var verkligen lyckat!
Inför Skåneflytten hjälpte hon mig att tvätta nån maskin och i tvättkassen hade hon sedan smugit ner "Stefans lilla gröna, en handbok i utanförskap". Tack mamma!
Boken är verkligen inspirerande, och stora delar av den känns riktade direkt till mig! Den är väldigt uppmuntrande och kommer med en mängd bra tips till den som tänker sig att bli självförsörjande. Jag antar att det finns många andra böcker som beskriver liknande odlingsknep, men jag tror de hade varit mycket svårare att plöja igenom. Det som gör att man inte kan lägga ifrån sig den här boken är att den är skriven på ett sånt jordnära och samhällskritiskt vis. Den ingjuter hopp i mig och när jag läser får jag känslan av att jag duger. Alla duger. Alla kan! Bara man vill!
Definitivt en läsvärd bok, och jag tycker att alla som är nyfikna på att odla grönsaker eller som bara är trötta på samhällets ideal borde läsa den. Man blir glad av den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar