Är detta verkligen 2000-talet?

Fick igår höra den uttjatade och, som jag trodde, förlegade kommentaren att "min häst är en sån som du gärna får säga till på skarpen, det är bara bra om du dänger till henne ordentligt om hon inte sköter sig".
Jag blev lite ställd, men svarade att det sällan hjälper att bråka utan är bättre att vara lugn och trygg bara. Vet inte om det hjälpte direkt, hästägaren röt åt hästen flera gånger efter det ändå, men kanske att hon ändå skämdes lite?

Jag har svårt att förstå hur folk kan tro att hästar ofta jävlas och är beräknande. Varför skulle de vara/göra det liksom? Det är inget en direkt tjänar på. Jag upplever hästar som väldigt sociala och intelligenta och när de "bråkar" vid hantering/ridning så är det för att de inte förstår eller känner sig osäkra och rädda. Mot det hjälper inte bestraffning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar