Om järnskor

Läste just en artikel om hovar och hovbeslag, efter en länk någon gjort, och känner lite att jag måste ta upp det här med järnskor igen.
I artikeln och i många andra sammanhang låter det som att järnskor är det värsta vi kan spika på våra hästar, men jag är tyvärr inte beredd att hålla med där. Vid första åtanken kanske det kan verka så, men funderar en lite mer ingående så inser en att det inte stämmer.

Ett vanligt fel är att jämföra hästens och människans skor, vilket inte fungerar i praktiken. En häst är mycket tyngre än en människa, våra fötter/hovar är utformade på olika vis och vi har åtskilda rörelsemönster. Hästen rör sig också oftare i högre farter än vad människan gör.

Att hovmekanismen fungerar som stötdämpning för hästen är helt sant, men det finns också en annan mycket viktig del i stötdämpningen när hästen rör sig, nämligen glidmomentet. När hoven landar mot underlaget är det meningen att den ska glida lite framåt innan hästen skjuter ifrån igen. Det är mycket viktigt för att skona hästens leder och rygg.

Det stora problemet med hovboots, gummiskor, greppskor och att ha broddar när det inte är is är att detta glidmoment stoppas. Det blir då en hård stöt genom hela benet och upp till ryggen när hästen sätter ner hoven och får "tvärstopp". Många ledproblem skulle förmodligen kunna avhjälpas om fler tänkte på detta.
Det är också anledningen till att det är fullständigt livsfarligt att rida (i högre farter) på tex en friidrottsarena, det ger för bra grepp!

Vidare är jag inte alls emot barfotagång, har själv mina hästar barfota, men det fungerar inte för vilken typ av hästhållning och ridning som helst! Alla som har sina hästar barfota och rider dem aktivt vet att det kräver sin skötsel och att en har det i åtanke i sin träning. Det är faktiskt inte ens alltid det är bra att köra travhästar barfota i lopp, många av de hästarna får hemska spänningar i ryggen och bogarna efter loppen.
Så länge hästsverige ser ut som det gör och så länge folk vill använda hovbeslag, så tror jag faktiskt att den vanliga järnskon är det som står sig bäst. Jag skulle inte våga rekommendera någon en greppsko/gummisko/boot av gummi om det inte är is/snö ute eller andra speciella omständigheter för en kortare tid.




2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag vill helst aldrig mer ha skor på mina hästar, men jag kommer heller aldrig hålla på med till exempel trav eller hoppning på avancerad nivå. Det där med glidet var bra att du tog upp. Vi har diskuterat det en del nu på hovvården men jag har aldrig tänkt på hur det blir med glid när man har boots på.

    Du verkar ha en superbra blogg och ska bli kul att fortsätta följa den:) Jag har nyligen hittat hit via vivus men kommer nog stanna länge:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju absolut inte övertala någon att sko sin häst, har en intresset av barfota så kommer en klara det. Jag tror absolut att det går att tävla på högre nivå med en barfotahäst med rätt förutsättningar, men de flesta på den nivån har kanske inte rätt förutsättningar och rätt intresse.
      Viktigast är ju att en ser till hästens bästa.

      Jag använder också boots ibland, mest på vintern om det är halt där jag ska rida men kanske inte så halt i hagen (är det halt på något ställe kan en ju sanda där). Ibland använder jag dem på sommaren med, men inte regelbundet om jag rider hårdare på mer fast underlag.

      Kul att du tycker det :) Såg att du också har kaniner, underskattat djur har jag upptäckt. :)

      Radera