Rätten att andas

Vad som är ett "bra liv" för någon, människa eller djur, är en väldigt svår filosofisk fråga tycker jag. Vad vi behöver för att må bra och trivas varierar naturligtvis efter art och individ. Det är svårt att generalisera. Men vissa grundpelare kan man nog samsas om ändå, som bra luft att andas och rent vatten att dricka. Det behöver åtminstone alla (landlevande) djurarter jag känner till.

Det gör mig så ledsen hur människan ser på andra arter. En vän till mig som läser om husdjur på universitetet hade varit med sin kurs och hälsat på i ett svinstall. Jag känner till stället och vet att det är ett nybyggt miljonprojekt som bara varit igång något år eller så. Hen hade upplevt att luften därinne var så dålig att hen kände sig tvungen att gå ut en stund under visningen.

Jag blir hemskt upprörd av det! Att hen försökte släta över det hela med att grisarna inte lever så länge och att vi inte kräver någon fysisk prestation av dem gör mig nästan ännu argare! Vad är det som gör att grisarna måste prestera något för oss för att få andas ren luft?! Vem äger egentligen luften? Vem äger rätten till någon annans liv?

Jag förstår faktiskt inte hur man kan äta kött som man köper i en affär. Jag har sett mycket få ställen där kött produceras som jag tycker verkar trevliga. Självklart är det inte trevligt på ett slakteri men jag har faktiskt sett mycket få gårdar och uppfödningar av köttdjur som jag tycker verkar etiska och bra. Jag skulle aldrig betala för kött i en affär. Aldrig.
Jag tycker faktiskt inte ens att man kan rättfärdiga det hela med att det är svenskt närproducerat. Det kan du om du köper köttet direkt från en bonde, där du ser att djuren går ute under så naturliga förhållanden som möjligt och äter ekologiskt svenskt foder. Men du kan inte det om du köper det i en affär.

På förpackningen ser det grisköttet min vän tittade på ut att vara etiskt och närproducerat, men i själva verket är det så dammigt i stallarna att en människa inte vill vistas där längre än någon timme. Det är bra att Sverige är bland de djurvänligaste landen i Europa, men jag tycker banne mig inte att det räcker! 

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! håller verkligen med dej! man blir så arg och lessen...

    SvaraRadera